جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - March 31 2017
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۶۴۴۹
شورولت کلرادو هیدروژنی با مشارکت کمپانی خودروسازی جنرال موتورز و ارتش امریکا به منظور مطالعه‌ی امکان استفاده از سیستم‌های محرکه‌ی پیشرفته در وسایل نقلیه‌ی جنگی، ساخته شده است.
میهن امروز- شورولت کلرادو هیدروژنی با مشارکت کمپانی خودروسازی جنرال موتورز و ارتش امریکا به منظور مطالعه‌ی امکان استفاده از سیستم‌های محرکه‌ی پیشرفته در وسایل نقلیه‌ی جنگی، ساخته شده است.

تکنولوژی‌های مرتبط با کاربردهای نظامی همواره یک سر و گردن از دیگر حوزه‌ها بالاتر هستند. وسایل نقلیه نیز از این قضیه مستثنی نیستند. در همین رابطه ارتش امریکا با همکاری کمپانی خودروسازی جنرال موتورز مدلی هیدروژنی از خودروی شورولت کلرادو را به منظور مطالعه و بررسی امکان بهره‌گیری از سیستم‌های محرکه‌ی پیشرفته در وسایل نقلیه‌ی جنگی، توسعه داده است. این خودرو که شورولت کلرادو ZH2 نامگذاری شده است، زیر نظر بخش تحقیق و توسعه‌ی خودروهای زرهی ارتش امریکا (TARDEC) ساخته می‌شود. این خودروی مفهومی از ورق‌های فلزی کاملا جدید ساخته شده است و از پیل سوختی فوق پیشرفته‌ی هیدروژنی برای تامین توان استفاده می‌کند.

این پروژه با پیل سوختی و موتور الکتریکی شروع به کار کرد. بسیاری از مزایای ذاتی خودروهای الکتریکی در کاربردهای نظامی نیز اعمال شده است. برای مثال، خودروهای الکتریکی بسیار بی‌صدا هستند و از لحاظ ترمودینامیکی نیز به دلیل بهره‌گیری از پیل سوختی هیدروژنی، گرمای کمی تولید می‌کنند. همچنین با وجود این که کمپانی General Motors در رابطه با خروجی سیستم‌های خودروی ZH2 اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار نداده است، اما سطح بالایی از گشتاور در تمام سرعت‌ها برای چرخ‌ها در اختیار خواهد بود. تمام این ویژگی‌های ذکر شده در در رابطه با تمام خودروهایی که از پیل سوختی بهره می‌برند، صدق می‌کند، اما وسایل نقلیه‌ی نظامی فراتر از خودروهایی چون هوندا Clarity انجام وظیفه می‌کنند. در این خودرو یک باتری قابل شارژ و جداسازی وجود دارد که بنا بر گفته‌های کمپانی جنرال موتورز ۲۵ کیلووات توان را برای مصارفی به غیر از آن‌چه که در داخل خودرو پیش‌بینی شده است، تولید می‌کند. کمپانی جنرال موتورز و TARDEC همچنین راه حلی را برای جذب آب، تنها ماده‌ی خروجی از این خودرو، در نظر گرفته‌اند. آب تولیدی در این خودرو چه در مصارف بشر دوستانه و چه در عملیات‌‌های تاکتیکی قابل استفاده است.

جدا از کاربردها و ویژگی‌های نظامی این خودرو، ظاهر آن بی‌نظیر است. با ارتفاعی نزدیک به دو متر و پهنای بیش از آن، ZH2 بسیار با ابهت‌تر از مدل جاده‌ای شورولت کلرادو است. چهره‌ی خشن در کنار کاپوت قدرتمند و فضای بار پنهان شده، ظاهری مثال زدنی را برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند. با وجود آن که در مصارف نظامی توجه به مسائلی چون استتار از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما TARDEC طرحی قدیمی و در عین حال جذاب را برای این خودرو در نظر گرفته است. تغییرات صورت گرفته داخل کابین این خودرو، آن‌چنان چشم‌گیر نیستند. مجموعه‌ای از صندلی‌های Recaro و محافظ‌های مسابقه‌ای Simpson تنها مواردی هستند که تغییر کرده یا اضافه شده‌اند. بدون در نظر گرفتن این دو مورد، کابین ZH2 با مدل پایه‌ی شورولت کلرادو هیچ تفاوتی ندارد. حتی سیستم MyLink شورولت نیز در خودروی ZH2 جایگاه خود را حفظ کرده است.

در حالی که خودروی ZH2 اساسا برای مطالعه‌ی پیل‌های سوختی هیدروژنی برنامه‌ریزی شده است، به توانایی‌های حرکتی off-road نیز احتیاج دارد. بر همین اساس مهندسان کمپانی جنرال موتورز در مقر آماده‌سازی خودروهای پیشرفته در شهر Warren ایالت میشیگان، لاستیک‌هایی با دیواره‌ی گوشتی ۹۴ سانتی‌متری را به همراه سیستم تعلیق اصلاح شده، به این خودرو اضافه کرده‌اند. اطلاعات دقیق از سیستم‌هایی که در این خودرو استفاده شده است، در دست نیست، اما با توجه به آن که خودروی ZH2 از تعداد زیادی تکنولوژی پیشرفته برای کاربرد‌های مختلف از جمله کاربردهای نظامی بهره می‌برد، به نظر می‌رسد که این تکنولوژی‌ها به نسبت تکنولوژی‌های متداولی که در خودروهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار پیچیده‌تر و کاربردی‌تر خواهند بود.

خودرو ZH2 تا اوایل سال آینده در اختیار کمپانی جنرال موتورز خواهد بود تا آزمایش‌های اولیه‌ را پشت سر بگذارد و پس از آن، تحویل ارتش داده خواهد شد تا در شرایط ویژه و سخت مناطق جنگی امتحان خود را پس دهد.


منبع: زومیت

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری