دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - November 20 2017
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۲۵۰۹
به بهانه اربعین حسینی
برای زیارت سیدالشهدا(ع) پاداش عظیمی درنظر گرفته شده است، چراکه این امام همام، علاوه بر جایگاه امامت، دارای جایگاه احیای دین نیز می باشد و پیروان او با انجام اقداماتی از قبیل زیارت، ضمن اعلام بیعت مجدد، تعهد خویش را برای کوشش در مسیر حفظ دین و ارتقای جایگاه امامت و امام شناسی در جامعه، تجدید می نمایند.
میهن امروز-محمد مهدی تولایی- شخصی به نام «مصعده بن صدقه» از امام صادق(ع) سوال می کند که پاداش و دستاورد زیارت امام حسین(ع)برای زائر چیست؟ امام صادق(ع) در پاسخ می فرماید: برای زائر امام حسین(ع)، ثواب انجام حج که در معیت پیامبر اکرم(ص) انجام گردد نوشته می شود. مصعده بن صدقه از این پاسخ امام(ع)متعجب شده و با حالتی بهت زده می پرسد: ثواب حج در معیت رسول خدا(ص)؟ امام صادق(ع) در پاسخ مجدد می فرماید: آری و بلکه ثواب دو حج در معیت پیامبر اعظم(ص). این پرسش و پاسخ ادامه می یابد تا آنکه امام صادق(ع)، ثواب یک زیارت سیدالشهدا(ع) را معادل پنجاه حج در معیت رسول خدا(ص) بیان می فرماید و سپس سکوت می کند.

از این قبیل روایات و احادیث در باب ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) و مقامات و دستاوردهای زائر کربلای معلی در متون دینی و روایی، به وفور یافت می شود. روایاتی که زیارت امام حسین(ع) را از «اصول مذهب» برشمرده و ترک کننده آن را مورد سرزنش قرار داده است و برای انجام زیارت، تفاوتی میان زن و مرد، قائل نشده است. روایاتی که «استطاعت» را- بر خلاف استطاعت در انجام حج-  از زمره شروط زیارت حضرت اباعبدالله(ع) بیان نمی کند و حتی از زیارت خائفانه، سخن به میان می آورد.

اگر بخواهیم چرایی ثواب عظیم زیارت سیدالشهدا(ع) را دریابیم باید به دو نکته مهم در مورد شخصیت این امام همام، توجه ویژه مبذول داریم. نکته نخست، به جایگاهی مربوط می شود که امام حسین(ع) شایستگی حضور در آن جایگاه را یافته است و آن هم جایگاه مهم و امر خطیر «امامت» و رهبری جامعه است. امامت، جایگاهی رفیع و رُکنی رکین در اسلام است که محور پیشبرد صحیح امور جامعه، بیان گردیده است.
خداوند متعال که به پیامبر عظیم الشان اسلام دستور داده بود تا به مردم بگوید «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام»(تنها دین مورد قبول نزد خداوند اسلام است) و نیز فرموده بود «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و او در قیامت از خاسرین و زیانکاران است)، پس از آنکه زمان معرفی امامت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم شد به پیامبرش خطاب فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» (اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى) و پس از آنکه امر امامت به مردم معرفی شد و مسیر سعادت برای بشر تبیین شد، آنگاه حضرت پروردگار عالمیان فرمود : «الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَرَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً (امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودانِ) شما پذيرفتم).

این سیر قرآنی، حکایت از آن دارد که امر امامت، اساس دین اسلام است. اساس همان دینی که با لحاظ امر امامت، کامل گشته و مورد رضایت پروردگار عالمیان قرار گرفته است. امر مهمی که عدم ابلاغ آن به مردم، معادل عدم ابلاغ تمام دین بیان شده است. لذا به همین دلیل است که امامت، به عنوان ریشه و اساس اسلام تبیین شد و پذیرش آن و اطاعت از اوامر آن که بر آمده از دستورات الهی است به عنوان امری ضروری در دین، محسوب گردید.

بیان روایاتی که ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) را معادل حج بیان می کند نیز حاوی این مفهوم است که روح حج و اساس آن، امامت است و اگر کسی بدون پذیرش امر امامت معصومین(ع) به حج برود، در واقع به زیارت سنگ رفته است و دستاورد دیگری نخواهد داشت. لذا زیارت امام حسین(ع) که در جایگاهی رفیع به نام امامت و ولایت، قرار دارد اقدامی علنی در تبعیت از امر پروردگار متعال است و در واقع، بیعت با امری است که موجب اکمال دین شده است.

نکته دوم در مورد شخصیت امام حسین(ع)، جایگاه ایشان در احیای دین با جانفشانی و ایثار و از خودگذشتگی فراوان است. ایثار در مسیر مبارزه با انحراف و جانفشانی در مسیر تبیین حقیقت برای جهانیان در تمامی طول تاریخ. به همین دلیل است که مرحوم شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء می‌گوید« الاسلام محمدی‌ الحدوث، حسینی البقاء» یعنی اسلام توسط رسول اکرم (ص) به جهانیان عرضه شد، اما بقای این آئین الهی توسط قیام حضرت اباعبدالله(ع) انجام گرفت.

برای زیارت سیدالشهدا(ع) پاداش عظیمی درنظر گرفته شده است، چراکه این امام همام، علاوه بر جایگاه امامت، دارای جایگاه احیای دین نیز می باشد و پیروان او با انجام اقداماتی از قبیل زیارت، ضمن اعلام بیعت مجدد، تعهد خویش را برای کوشش در مسیر حفظ دین و ارتقای جایگاه امامت و امام شناسی در جامعه، تجدید می نمایند.
منبع: رویداد24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری