پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - June 21 2018
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۵۴۳۳
حق‎شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:
هادی حق‎شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید که همه اقدامات لازم برای اطفای حریق کشتی نفت‎کش دچار سانحه شده در دریای چین صورت گرفته است اما به دلیل احتمال انفجار و وجود گازهای سمی در اطراف کشتی عملیات اطفای حریق با کندی پیش رفته است، به همین دلیل اگر تا امروز انفجار دیگری در کشتی رخ ندهد، احتمال اطفای حریق و امدادرسانی به داخل کشتی وجود دارد.
میهن امروز- هادی حق‎شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید که همه اقدامات لازم برای اطفای حریق کشتی نفت‎کش دچار سانحه شده در دریای چین صورت گرفته است اما به دلیل احتمال انفجار و وجود گازهای سمی در اطراف کشتی عملیات اطفای حریق با کندی پیش رفته است، به همین دلیل اگر تا امروز انفجار دیگری در کشتی رخ ندهد، احتمال اطفای حریق و امدادرسانی به داخل کشتی وجود دارد.

شنبه هفته جاری، برخورد کشتی نفت‎کش ایرانی با کشتی باری چینی در شرق چین، موجب آتش‎سوزی گسترده کشتی ایرانی و مفقود شدن 32 نفر از خدمه کشتی شد. 

نفتکش «سانچی» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل 136 هزار تن میعانات گازی و این میعانات متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است. این میعانات قرار بوده به شرکت «هانوا» توتال کره جنوبی تحویل داده شود. البته هیچ نگرانی از بابت هزینه‌ها وجود ندارد زیرا هم نفتکش و هم محموله بیمه شده بودند و در حال حاضر تنها و البته اصلی‎ترین نگرانی مربوط جان خدمه نفتکش است.

از همان لحظات اولیه برخورد و آتش سوزی در نفت‌کش، کشتی‌های پلیس و آتش نشانی دریایی و هلکوپترهای از سایر کشورهای نزدیک به محل حادثه، مانند کره‌جنوبی برای کمک و امدادرسانی به محل اعزام شدند. اما حواشی پیرامون عدم همکاری و کمک‎رسانی چینی‌ها به دلایل مختلف از همان ابتدای امر وجود داشت که در نهایت با رایزنی‌های لازم که از سوی ایران صورت گرفت، چینی‌ها نیز پس از چندروز به صورت جدی وارد عملیات کمک و امدادرسانی شدند.

از سوی دیگر امروز صبح نیز، حسین قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی ایرانیان خارج از کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که: « طبق آنچه که به ما اعلام شده از 9 شب گذشته به وقت شانگ‌های مقدار زیادی آتش این کشتی فروکش کرده است ولی همچنان ریسک بالایی برای اقدام به نجات سرنشینان این کشتی با توجه به شعله‌های آتش‌ وجود دارد. ما به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که ایران حاضر است حتی با وجود ریسک نسبتا بالا گروه‌های زبده‌ای برای کمک به خاموش کردن این کشتی و نجات سرنشینان آن اعزام کند البته طرف چینی نیز به ما گفته اقداماتی در این ارتباط انجام داده‌اند و قرار است تا فردا شرکت آتش‌نشانی کشتیرانی ژاپن به محل حادثه برسد.» 

قشقاوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اگر سرنشینان این کشتی توانسته باشند که خودشان را به قسمت زیرین کشتی که در مجاورت آب قرار دارد جایی مثل موتورخانه رسانده باشند، احتمال نجات آنها زیاد است.»

هادی حق‎شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در کشتی نفت‌کش ایرانی، در آب‌های شانگ‌های، گفت: آتش‎سوزی در کشتی تاکنون ادامه دارد. اگر انفجار دیگری در کشتی صورت نگیرد، شاید تا چند ساعت آینده تیم امداد و نجات، موفق شود که اطفای حریق را کامل انجام دهد. 

حق شناس با اشاره به حواشی ایجاد شده در چند روز گذشته در خصوص عدم همکاری چینی‌ها برای امدادرسانی و اطفای حریق کشتی نفت‌کش، تصریح کرد: چینی‌ها اکنون بالاخره فعالیت جدی خودشان را آغاز کرده‌اند و تمام امکانات را برای اطفای حریق به کار گرفته‌اند. گازهای سمی یا همان مواد «فرار» در اطراف کشتی بسیار زیاد است، مواد فرِار یک موادی است بین گاز و بنزین، که همین موضوع باعث شده تا گازهای سمی در اطراف کشتی پخش شود. این موضوع کار چینی‌ها برای اطفای حریق و امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده بود.  

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران  با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت بیمه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اکنون نگرانی از بابت پول کشتی و محموله وجود ندارد و آن چیزی که در حال حاضر برای ما مورد اهمیت است، جان 31 نفر خدمه و وضعیت آن‌ها است. 

حق شناس با  اشاره به اینکه فاصله ایران با محل وقوع حادثه بسیار زیاد است، تصریح کرد:  محل دقیقی که کشتی نفت کش ایرانی تصادف کرده است، 160 مایلی بندر شانگ‌هایی است و مقصد هم کره‎جنوبی بوده است. بنده از کمک‌های آمریکا به کشتی آسیب دیده اطلاعی ندارم اما از بندر چین و تمامی کشتی‌های عبوری درخواست کمک کرده‌ایم. برای ما ملیت‌ها تفاوتی ندارد. هرکشتی که طبق قوانین دریا یا کنوانسیون، توانایی کمک کردن را داشته باشد، مکلف است که در این زمینه کمک‌های لازم را برای اطفای حریق و نجات جان اشخاص انجام دهد.

این کارشناس امور دریایی و دریانوردی، ادامه داد: بهترین راه در این مقطع زمانی این است که عملیات اطفای حریق صورت بگیرد و بعد کمک‌ها به داخل کشتی برود، زیرا تاکنون از سرنوشت خدمه کشتی اطلاعی در دست نیست و احتمال می‌دهیم خدمه در کشتی باشند. به همین دلیل اگر انفجار دیگری در کشتی رخ ندهد، شاید کار اطفای حریق امروز به اتمام برسد.

حق شناس در پایان اعلام کرد که یک هئیتی از ایران، شامل «سازمان بنادر» و «شرکت ملی نفت‌کش» در آنجا حضور دارند و از نزدیک وضعیت را مورد بررسی قرار می‌دهند.
منبع: رویداد24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری