دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - February 26 2018
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۶۵۷۰
شهربانو امانى، عضو شوراى شهر تهران:
شهربانو امانی،‌عضو شورای شهر تهران می‌کويد که کمیسیون حمل و نقل شورا، پیشهاداتی را برای افزایش قیمت بلیت مترو مطرح کرده است که در این طرح،‌ شهروندان تهرانی که در سطح شهر و با مترو تردد می‌کنند،‌ دیگر نیازی نيست که بخواهند هزینه بلیت شهروندانی که از حومه تهران مانند کرج،‌ورداورد و ... می‌آیند را هم بپردازند.
میهن امروز- شهربانو امانی،‌عضو شورای شهر تهران می‌گويد که کمیسیون حمل و نقل شورا، پیشهاداتی را برای افزایش قیمت بلیت مترو مطرح کرده است که در این طرح،‌ شهروندان تهرانی که در سطح شهر و با مترو تردد می‌کنند،‌ دیگر نیازی نيست که بخواهند هزینه بلیت شهروندانی که از حومه تهران مانند کرج،‌ ورداورد  و ... می‌آیند را هم بپردازند. 

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها خبری را مبنی بر افزایش 120 درصدی قیمت بلیت مترو،‌ منتشر کردند،‌ خبری که به یکباره موجی از انتقادات را به همراه داشت اما سریعا از سوی افشین حبیب زاده یکی از اعضای شورای شهر، تکذیب شد. 

طبق روال هرساله،‌شورای شهر پیشنهاداتی را در خصوص افزایش قیمت بلیت وسائل حمل و نقل عمومی مطرح می‌کند که عموما باید تا 15 بهمن به تصویب شورا برسد.

بعد از مصوب شدن طرح جدید ترافیکی،‌ این‎بار شهرداری برنامه‌ای را برای قیمت بلیت و نوع تردد مردم در متروی تهران،‌ مشخص کرده است که همانند طرح جدید ترافیک،‌ شامل نوع مسیر،‌ زمان استفاده و... می‌شود. البته در این طرح برای اقشار خاص نیز تمهیدات ویژه‌ای از جمله تخفیف در نظر گرفته شده است.   

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت تغییر قیمت بلیت وسائل حمل و نقل عمومی مانند مترو، گفت: در کمیسیون حمل و نقل عمومی، بحثی که مطرح شد، در واقع تشویق مسافران برای استفاده از «کارت‌بلیت» بوده است. این کارت‌ها هم در مترو و هم در اتوبوس قابل استفاده هستند. بر اساس الگویی که در سال 75، معاونت حمل و نقل عمومی و شرکت بهره برداری مترو در دستور کار قرار داده بود، پیشنهاد شد که تغییر قیمت بلیت مترو از ابتدای سال 97 بر اساس همان الگو تصویب شود. 

امانی ادامه داد: در بحث بلیت‎های مترو سه تقسیم‎بندی صورت گرفته است، که طی آن بلیت‌ها به تک سفره داخل‌شهر، تک‌سفره‌های حومه به تهران و تک سفره‌های فرودگاه امام‌خمینی، تقسیم می‌شوند. در واقع برای قیمت‌ها افزایش 25 درصدی پیشنهاد شده بود که بر اساس آن بلیت 800 تومانی به هزار تومان تغییر پیدا کند. ما معتقدیم این روشی که تصمیم به اتخاذ آن داریم، به نفع مسافران و شهروندان خواهد بود. 

عضوکمیسیون حمل و نقل شورای شهر، در ادامه تصریح کرد: این روش اتفاقا به نفع آن دسته از مسافرینی است که سفرهای 3 کیلومتری درون شهری دارند. بحث ما بیشتر بر روی حومه تهران است و در کمیسیون نیز بر سر این موضوع بحث می‌شد که چرا شهروندان تهرانی باید هزینه حمل و نقل شهروندان البرزی یا دیگر شهرهای حومه را بدهند؟ لذا در بحث بلیت‌های تک سفره حومه به تهران، حداکثر قیمت 2 هزار تومان در نظر گرفته شده است که البته این موضوع هم همچنان در حد پیشنهاد است و تصویب نشده است. در بحث بلیت‌های فرودگاه امام خمینی که 6 هزار تومان بوده است هم ما پیشنهاد ۱۰ هزار تومانی شدن آن را مطرح کرده‌ایم. 

امانی، با بیان اینکه مقرر شده است بر اساس پیمایش، نرخ بلیت‌های مترو تصویب شود، خاطرنشان کرد: حداکثر نرخ کرایه مترو هزار تومان تصویب شده است و مقرر شد شرکت مترو برای حداکثر پیمایش هزار تومان و برای کمتر از آن، بر اساس تخفیف‌های که توسط خود شرکت اعمال می‌شود، نرخ کرایه را مشخص کنند. یعنی ما قرار است یک اختیاری به شرکت مترو بدهیم که تخفیفات خود را برای مسافرینی که قرار است سه کیلومتر مسیر را طی کنند، اعمال کند. از سوی دیگر طی پیشنهاداتی که در همین خصوص مطرح شده، مسافرین می‌توانند زمان پیک ترافیک و شلوغی را برای تردد انتخاب نکنند. به معنای دیگر زمانی  که مسافرین می‌خواهند از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر جا به جا شوند، اگر این امکان برایشان وجود دارد، در ساعات پیک ترافیک از مترو استفاده نکنند و در عوض مترو نیز به ازای استفاده آن‌ها در ساعات غیر پیک، به آن‌ها تخفیفاتی را ارائه می‌کند.

امانی ادامه داد: شرکت‌های مترو مجاز شده‌اند که در ساعات غیر پیک و در روزهای عادی، تخفیف 15 درصدی و برای روزهای تعطیل، تخفیف 30 درصدی را بر روی «کارت‌بلیت‌ها» اعمال کنند. به معنای دیگر اگر کسی در ساعات پیک ترافیک از مترو استفاده نکند، مشمول تخفیف خواهد شد. در نتیجه این موضوع به کنترل ترافیک مترو کمک می‌کند و شهروندان را تشویق می‌کند که رفت و آمد خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به ساعات اوج شلوغی و ترافیکی مترو، بر نخورند.

وی افزود: همچین شرکت بهره‌برداری مترو، مجاز است که در مناسبت‌های ملی-مذهبی، اختیار داشته باشد که در برخی از ایستگاه‌ها به مسافران خدمات رایگان ارائه دهد، یعنی پول بلیت را از مسافران دریافت نکند. یکی دیگر از مصوبات نیز این موضوع بود که شهرداری بودجه لازم برای ارائه تخفیف‌ها برای اقشار خاص را در بودجه سالانه برای شرکت بهره‌برداری مترو در نظر بگیرد. 

شهربانو امانی، با بیان اینکه خرید هر کدام از کارت‌های اعتباری قیمتی معادل هزار و پانصد تومان دارند، خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل، شرکت بهره‌برداری را مجاز کرده است که در صورت استفاده مسافران از این کارت‌بلیت‌ها، با مسافت طی شده نسبت به اعمال تخفیف 66درصد را انجام دهند یعنی اگر مسافرینی که این کارت‌ها را نخرند، نباید انتظار تخفیف هم داشته باشند. مسافرانی که مسیر سه کیلومتری از مترو استفاده می‌کنند، هنگام خروج از مترو اگر کارت خود را بر روی دستگاه‌ها بزنند، تخفیف برایشان اعمال می‌شود. شرکت‌ بهره‌برداری هم موظف شده‌ تا آگاهی و تبلیغات لازم برای ترغیب مردم به خرید این کارت‌‌بلیت‌ها را به خوبی انجام دهد. لذا ماحصل این پیشنهادات این شده است که حداکثر مسافت بیش از 40 کیلومتر را تا هزار تومان مد نظر داشته باشند و حداکثر تخفیفی که شرکت بهره‌برداری مترو قرار است اعمال کند، 66 درصد باشد. 
منبع: رویداد24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری