يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - May 20 2018
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۴۶۷۷۲
متولد ۱۳۷۰ است و در خانواده ای هنر دوست پرورش یافته است. وی که با کمک دایی خود آقای مهرداد فلاح نقاشی پشت شیشه را آغاز کرد؛ با وفاداری به ریشه های سنتی این هنر و با زبانی جدید دست به خلق آثار خود زد.
میهن امروز- متولد ۱۳۷۰ است و در خانواده ای هنر دوست پرورش یافته است. وی که با کمک دایی خود آقای مهرداد فلاح نقاشی پشت شیشه را آغاز کرد؛ با وفاداری به ریشه های سنتی این هنر و با زبانی جدید دست به خلق آثار خود زد. از ویژگی های آثار این هنرمند جوان پایبندی به اصول نقاشی پشت شیشه از نظر موضوعی، عدم کپی برداری از آثار پیشینیان، ایجاد طرح های نو در این زمینه، برداشت از پرده های نقالی و اجرای آنها در پشت شیشه است. به همین دلیل می توان گفت که ایشان با سابقه ۵ ساله ای که در این هنر دارد؛ قدم های بزرگی برداشته است و شاید بتوان عنوان کرد در آینده ای نزدیک به یکی از نخبگان این هنر تبدیل خواهد شد. البته ذکر این نکته لازم است که گرایش ایشان در خیالی نگاری است و تنها در این حیطه به فعالیت می پردازد.
خانم سعیدی در نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان پشت شیشه ایران که این روزها در موزه نقاشی پشت شیشه برپاست دو اثر را ارایه داده است. یکی از این دو به موضوع شیرین و فرهاد می پردازد و اثر دیگر زندگی رستم این پهلوان ایرانی را به تصویر می کشد.
در تابلوی شیرین و فرهاد یک آینه در مرکز نقاشی قرار گرفته و دور آن حاشیه پردازی شده است و بخش پایین اثر به اصل موضوع اشاره دارد. در این بخش فرهاد را می بینید که در حال تیشه زدن به کوه است و از سوی دیگر شیرین به نظاره نشسته است اما در تابلوی شرح زندگی رستم خانم سعیدی به شیوه پرده های نقالی کار کرده است. در این اثر دوره های مختلف زندگی این پهلوان اسطوره‌ای به تصویر کشیده شده است. صحنه هایی از تولد، ازدواج، مبارزات، هفت خوان و... بخش های مختلف اثر هستند. در قسمت میانی این تابلو اوج یک تراژدی دیده می‌شود. صحنه‌ای از زخم خوردن سهراب به دست رستم. آن لحظه‌ای که پدر و پسر یکدیگر را شناخته اند و رستم در بالای سر سهراب نشسته است. از آنجا که این بخش از زندگی رستم یکی از غم انگیز ترین داستانهای شاهنامه است در میان تابلو جا می گیرد. تراژدی ای که از کشته شدن رستم به دست برادرش هم غم انگیز تر است.
تخت بودن رنگ ها و عدم سایه روشن از خصوصیات اسطوره نگاری است که وفاداران به شمایل نگاری و خیالی نگاری از آن طبعیت می کنند. این شیوه کاری در آثار خانم سعیدی نیز مشاهده می شود. با این تفاوت که شرح روایی در اثر زندگی رستم به شیوه پرده نقالان است و پیش از این کمتر در پشت شیشه با چنین سبک و سیاقی روبرو بوده ایم. بلکه در بیشتر آثار با مضمون اسطوره‌ای با یک تک داستان روبرو هستیم و اگر مجموعه ای از داستان دیده شود؛ تعداد این داستان ها بسیار محدود است.
از نظر رنگ هم تنوعی ویژه در آثار این هنرمند جوان به چشم می‌خورد. شفاف بودن، زنده بودن و طیف گسترده رنگی از خصوصیات دیگری است که آثار ایشان را متمایز می سازد. دو رنگ شاخص که نمود ویژه‌ای در تابلوی زندگی رستم دارند و در نخستین نگاه چشم را جذب می کنند؛ سبز و قرمز می باشند. نوع دو رنگ یاد شده با دیگر قرمز و سبزهای کار شده در آثار خیالی نگاران بسیار متفاوت است.
با نوع تفکر، فعالیت بالا، حمایت های استاد فلاح و... انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری نمایشگاهی انفرادی از آثار سرکارخانم فروغ الزمان سعیدی باشیم.

برگی از نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان پشت شیشه ایران (فروغ الزمان سعیدی) 

گرد آورنده: سعید رضاخان - نقاش پشت شیشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری