چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - September 26 2018
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۴۷۸۳
سهیل قناعتی در گفت‌وگو با میهن امروز:
تئاتر، هم نیازمند حمایت مادی است و هم نیازمند حمایت معنوی. نیاز مالی لزوماً این نیست که پولی به ما بدهند و بگویند نمایش خود را تولید کنید.
میهن امروز- محمد آیتی: سهیل قناعتی یکی از بازیگران تئاتری است که ضمن فعالیت در این عرصه، تحصیلات خود را هم در این راستا گذرانده است. وی متولد 1370 و فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تئاتر است. این بازیگر جوان از حدود سال 89 همزمان با شروع تحصیلات خود، کار در تئاتر را شروع کرد و اجرای نمایش شاهکار، ششمین اجرای عمومی و رسمی او محسوب می‌شود.

از این‌رو به بهانه نمایش شاهکار که این شب‌ها در تماشاخانه پالیز در حال اجراست به گفت‌وگو با وی نشستیم تا نظرات او را درباره این نمایش و اوضاع و احوال تئاتر ایران جویا شویم.

سهیل قناعتی در گفت‌وگو با میهن امروز در خصوص نمایش شاهکار گفت: از اواخر فروردین‌ماه تمرینات خود را برای نمایش شاهکار شروع کردیم و 20 روز تا یکماه تمرین پرفشاری را جهت هماهنگی بیشتر گروه ادامه دادیم زیرا می‌خواستیم در جشنواره عروسکی تهران مبارک شرکت کنیم که البته شرایط حضور تیم ما در این جشنواره میسر نشد. پس از این موضوع، یک وقفه چند هفته‌ای را سپری کردیم و دوباره تمرینات را برای اجرای هرچه بهتر این کار از سر گرفتیم و تا اواخر مردادماه این راه را دنبال کردیم.

وی در ادامه افزود: گروه ما حدوداً دو ماه یا دو ماه و نیم، روزانه 6 الی 7 ساعت تمرین می‌کرد. حقیقتاً در این مدت خیلی سخت و پیچیده کار کردیم. در نمایش شاهکار پرسه تمرین برای بازیگر و رسیدن به نقش علی‌الخصوص برای خود من بسیار سخت بود، به دلیل اینکه کارگردان حساسیت بالایی نسبت به اجرای بچه‌ها داشت و زمان‌بندی در کار بسیار حائزاهمیت بود. در گفتن دیالوگ‌ها بچه‌ها روی صدم ثانیه برنامه‌ریزی می‌کردند و همین موضوع، حساسیت را در ایفای نقش‌ها بالا برده بود. پیچیدگی‌های کار، گاهی بچه‌ها را نسبت به یک اجرای خوب ناامید می‌کرد اما با تمرین‌های طولانی از این چالش‌ها عبور کردیم و تصور می‌کنم کار در یک شرایط استانداردی به صحنه رفت. جا دارد همین جا یک بار دیگر از خانم لادن نازی تشکر کنم که به من اعتماد کردند تا در این نمایش به ایفای نقش بپردازم.

قناعتی تصریح کرد: بخشی از ایده‌های این کار به آقای احسان بداخشان نویسنده کار مربوط می‌شد و بخش اعظم آن هم، طرح‌های خانم لادن نازی کارگردان نمایش بود. اگر متن را بصورت جداگانه مطالعه کنید خیلی سنخیتی را با اجرا نمی‌بینید. خیلی از ایده‌ها را خود کارگردان با توجه به دغدغه‌هایی که در تئاتر عروسکی دارد به منصه ظهور گذاشت.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه امروز تئاتر، هم نیازمند حمایت مادی است و هم نیازمند حمایت معنوی، گفت: نیاز مالی لزوماً این نیست که پولی به ما بدهند و بگویند نمایش خود را تولید کنید. به طور مثال در این سال‌ها سالن‌های خصوصی خیلی زیاد شدند. این موضوع هم حُسن دارد و هم عیب. حُسن این اتفاق این است که فضا برای تمرین و کار زیاد شده و عیب آن اینست که صاحبان این تئاترها به خاطر فشار اقتصادی که به آن‌ها وارد شده مجبورند در اکثر مواقع، سالن را در اختیار افرادی قرار دهند که کیفیت کارشان پایین است. در شرایط فعلی و با اوضاع و احوالی که بر صنعت تئاتر کشور حاکم می‌باشد نیاز است که دولت روی به ساخت سالن‌های دولتی بیاورد تا گروه‌ها با هزینه کمتر و راحت‌تر سالن را برای کار خود اجاره کنند. حقیقت امر این است که سالن‌های دولتی در سطح کشور وجود دارد ولی در مقابل تقاضای گروه‌ها برای اجرای کار، بسیار کم است. به طور مثال گروه خود ما هنوز نتوانسته در سالن دولتی اجرایی را به روی صحنه ببرد. یکی دیگر از خواسته‌های ما که در عرصه تئاتر فعالیم این است که مسئولان بیایند و نمایش‌ها را از نزدیک ببینند تا لمس کنند که تئاتر هم، راهی است برای رسیدن به موفقیت است.

نمایش شاهکار کاری حساس و پیچیده بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری