سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - November 19 2019
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۵۳۲۲
در نشست فراکسیون زنان پیرامون بررسی دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی مطرح شد:
ایرادات دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی در نشست فراکسیون زنان با حضور متخصصان زنان و زایمان مورد بررسی قرار گرفت.
میهن امروز- یکشنبه، یکم مهرماه فراکسیون زنان با حضور متخصصان زنان و زایمان به منظور بررسی ایرادات وارد به دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی برگزار شد.

رتبه ایران در کاهش مرگ و میر زنان باردار برابر با کشورهای برتر جهان است

در این نشست فرشته دانشمند با اشاره به اینکه بندهای دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی کارشناسی شده نیست، گفت: این طرح به صورت پایلوت از سال 90 در استان اصفهان اجرا شده است و می توان گفت در سه دهه گذشته در زمینه کاهش مرگ و میر مادران در زمان زایمان قابل مقایسه با کشورهای برتر جهان است.

این متخصص زنان و زایمان در بیان اینکه در این دستورالعمل اختیارات تام به لیسانسه های مامایی برای مراقبت و زایمان زنان باردار داده شده است که این موضوع جان آن ها را به خطر می اندازد، تصریح کرد: در بند 14 این دستورالعمل به لیسانسه های مامایی این اختیار داده شده است که عمل زایمان را در دفترهای کار خود انجام دهند ضمن اینکه مسئولیت جان زن باردار به متخصصان داده می شود که تنها در زمان شرایط اورژانسی به مراحل زایمان ورود می کنند و چنانچه زن باردار حین زایمان از دنیا برود به این موضوع پرداخته نمی شود که ممکن است این حادثه در پی عارضه ای ایجاد شده باشد که مسئولیت آن برعهده ماما است.

وی یادآور شد: در این دستورالعمل که لیسانس مامایی و متخصص زنان و زایمان هر دو در رابطه با روند زایمان زن باردار ورود می کنند خلاء قانونی وجود دارد چرا که در ماده 141 قانون مجازات اسلامی دو نفر نمی توانند به صورت همزمان مسئولیت جان یک نفر را عهده دار باشند.

دانشمند در پایان به این مهم اشاره کرد که باید تنها متخصص زنان و زایمان اقدام به بستری و پیگیری روند زایمان زن باردار کند تا بتواند مسئولیت جان وی را عهده دار شود، همچنین در این صورت آسیب احتمالی به مادر و نوزاد به حداقل می رسد از سوی دیگر در رابطه با هزینه های تخصیص یافته به لیسانس مامایی و متخصصان زنان و زایمان نیز باید در این دستورالعمل شفاف سازی شود.

رتبه ایران در کاهش خطرات زایمان برتر از آمریکا است

در ادامه سودابه کیانی با اشاره به نحوه شاخص تعیین شده برای آمار مرگ و میر مادران حین زایمان تصریح کرد: این آمار از روز اول بارداری تا 40 روز بعد از زایمان به ازای هر 100 هزار تولد زنده فارغ از طبیعی یا سزارین بودن مشخص می شود ضمن اینکه افرادی که در اثر تصادف یا خودکشی جان خود را از دست می دهند در این آمار لحاظ نمی شوند.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان البرز یادآور شد: در این دستورالعمل به لیسانسه های مامایی اجازه فعالیت در دفتر کار داده شده است که این موضوع جان نوزاد و مادر را به خطر می اندازد، همچنین موضوع دیگری که ناشی از عدم نظارت مسئولان بوده صدور مجوز نصب تابلوهایی برای ماماها با عنوان پزشک متخصص زنان و مامایی است که گاهی متخصص نازایی نیز بدان افزوده می شود که خود جای سوال است.

کیانی خاطرنشان کرد: به غیر از اینکه لیسانسه های مامایی از اختیاراتی فراتر از دانش خود برخوردار شده اند یکی دیگر از مواردی که در نظارت ها مغفول باقی مانده انجام سقط های غیرضروری و سایر اقدامات خارج از صلاحیت پزشکان است که توسط لیسانسه های مامایی انجام می شود.

ماما نمی تواند زایمان پرخطر را تشخیص دهد

در ادامه فاطمه بحرینی افزود: در کشورهای توسعه یافته لیسانسه های مامایی تنها حکم مددکار را دارند که در مراحل زایمان در کنار متخصص زنان و زایمان به زن باردار کمک می کنند اما در امور پزشکی دخالت نمی کنند و این در حالی است که در ایران برخلاف این روند اقدام می شود.

عضو نظام پزشکی استان اصفهان یادآور شد: لیسانسه های مامایی از این توانایی برخوردار نیستند که زایمان پرخطر را تشخیص دهند بنابراین آن ها تنها می توانند در قالب یک مشاور به زنان باردار کمک کنند اما پذیرش کردن یا انجام زایمان در دفتر کار این افراد جان نوزاد و مادر را به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسائل مالی از جمله دلایلی است که لیسانسه های مامایی، زنان باردار را برای زایمان به دفتر کار خود می کشانند بنابراین لازم است برای ایجاد دفتر کار این افراد قوانین سخت گیرانه ای ایجاد شود ضمن اینکه امید می رود مهم ترین دستاورد این نشست این باشد که وزیر بهداشت به جایگاه متخصصان در مقایسه با لیسانسه های مامایی توجه ویژه ای داشته باشد.

زایمان بعد از اجرای طرح تحول سلامت رایگان شد

در ادامه سودابه کاظمی با یادآوری اینکه سیستم هماهنگی به گونه ای ایجاد شده که مرگ و میر مادران رصد می شود و چنانچه مادری حین زایمان جان خود را از دست بدهد در همان بیمارستان و وزارتخانه جلسه تشکیل شود، افزود: در طرح تحول سلامت انجام زایمان طبیعی در سراسر کشور رایگان شد که این امر هزینه های چند برابری را بر دوش دولت تحمیل می کند.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که باعث می شود لیسانسه های مامایی از اختیارات خاصی برخوردار شوند این است که در تمام نهادهای تصمیم گیرنده یکی از این افراد مشغول به کار است و این در حالی است که متخصصان زنان و زایمان حتی راه ارتباطی خاصی با وزیر ندارند از سوی دیگر برای پرداخت دستمزد ماماها یک رانت وسیع شکل گرفته تا آن ها بتوانند از اعتبارات بیماستان بهره ببرند.

کاظمی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب به دلیل کمبود متخصص زنان و زایمان ناچار بودند که پزشکانی را از خارج از کشور از جمله بنگلادش و پاکستان وارد ایران کنند و همین امر باعث شد که روند تربیت لیسانسه های مامایی رو به رشد رود اما در شرایط کنونی به دلیل حضور متخصصان به میزان کافی نیاز به تربیت لیسانسه های مامایی نیست.

ماده 14 دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی نیاز به شفاف سازی دارد

سیده حمیده زرآبادی با اشاره به سوالاتی که در پی توضیحات این متخصصان در مورد مفاد دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی ایجاد می شود، گفت: این معیار مشخص نشده که آیا تفاوت کاهش مرگ و میر در ایران به دلیل افزایش سزارین صورت گرفته ضمن اینکه اگر بخواهیم میزان آمار مرگ و میر ناشی از زایمان در ایران و کشورهای توسعه یافته را مقایسه کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که کشورهای توسعه یافته قوانین سخت گیرانه ای برای انجام عمل سزارین دارند.

سخنگوی فراکسیون زنان تاکید کرد: با توجه به اینکه ماده 14 این دستورالعمل را مشاهده کرده ام به این نتیجه می رسیم که با اظهارات متخصصان در تناقض بوده و همچنان ابهاماتی در رابطه با آن وجود دارد که باید شفاف سازی شود.

استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس در حمایت از متخصصان زنان و زایمان

در ادامه پروانه مافی با اشاره به نحوه استفاده از لیسانسه های مامایی در کشورهای توسعه یافته، افزود: در این کشورها لیسانسه های مامایی به عنوان دستیار در کنار متخصصان زنان و زایمان قرار دارند و به نوعی زنان باردار را همراهی می کنند و بعد از زایمان نیز به مدت 10 روز برای بررسی وضعیت مادر و نوزاد به منزل آن ها مراجعه می کنند بنابراین این الگوبرداری در ایران به صورت ناقص صورت گرفته است.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: هم اکنون مجلس از دو بعد نظارت و قانونگذاری می تواند به متخصصان زنان برای اصلاح این دستورالعمل کمک کند به این صورت که از بعد نظارتی به وزارت بهداشت تذکر دهد اما ایجاد قانون و رفع خلاء قانونی در این مورد نیازمند همراهی متخصصان زنان و زایمان است.

مافی ادامه داد: مجلس برای ارائه طرح مستلزم بهره مندی از اطلاعات تخصصی است که این متخصصان در اختیار نمایندگان قرار می دهند همچنین متخصصان می توانند از طریق دولت به ارائه لایحه بپردازند ضمن اینکه اصلاح متن این دستورالعمل باید به سرعت صورت بگیرد بنابراین لازم است که از وزیر بهداشت برای حضور در نشست آتی این فراکسیون دعوت به عمل آید.

متخصصان برای رفع موانع قانونی با نمایندگان همکاری کنند

در ادامه سمیه محمودی عضو فراکسیون زنان مجلس که پیگیر موضوع رفع مشکلات متخصصان زنان و زایمان بوده است، از آن ها خواست که برای تصویب قانون یا رفع موانع قانونی با نمایندگان مجلس تعامل داشته و در این خصوص پیشگام باشند.

تصمیم گیری در مورد ماماها در جلسات یک طرفه منصفانه نیست

معصومه آقاپور علیشاهی طی پیشنهادی گفت: برای رفع مشکلات ناشی از صدور این دستورالعمل لازم است نشستی با حضور لیسانسه های مامایی برگزار شود و نباید تصمیم گیری در رابطه با وضعیت آن ها در یک نشست یک طرفه صورت گیرد.

وی در ادامه از متخصصان زنان و زایمان خواست تا قبل از برگزاری نشستی با حضور وزیر بهداشت ابتدا در کمیسیون بهداشت حضور پیدا کنند و در نهایت برای رفع مشکلات خود با وزیر نشست داشته باشند.

این عضو فراکسیون زنان در پایان با یادآوری وضعیت 12 روستای موجود در حوزه انتخابیه اش به این نکته اشاره کرد که هنوز زنان باردار برای زایمان ناچار هستند به دلیل نبود متخصص زنان و زایمان و لیسانسه های مامایی از پیرزنان کمک بگیرند.

بیشترین آسیب این دستورالعمل متوجه قشر کم درآمد است

در ادامه ناهید تاج الدین که برگزار کننده این نشست برای رفع مشکلات متخصصان زنان و زایمان در رابطه با دستورالعمل مذکور بوده، گفت: یکی از مشکلاتی که در رابطه با این دستورالعمل وجود دارد این است که باید قبل از ابلاغ آن با متخصصان مربوطه مشورت می شد چرا که در شرایط کنونی ایراداتی که آن ها به این دستورالعمل وارد می دانند به حق است و حتی خانواده های آنان را با مشکل مواجه می کند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان تاکید کرد: زنانی از قشر ضعیف جامعه که به دلیل مشکلات مالی بیشترین مراجعه را به لیسانسه های مامایی دارند، در پی اجرای این دستورالعمل بیشتر از سایر افراد آسیب می بینند.

در ادامه زهرا سعیدی عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان بر ضرورت همکاری متخصصان در مناطق محروم کشور تاکید کرد.

دعوت از وزیر بهداشت در دستورکار فراکسیون زنان قرار گرفت

فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سلامت مادران و نوزادان به عنوان مهم ترین دغدغه آنان، گفت: هم اکنون مهم ترین دغدغه ای که پزشکان متخصص زنان و زایمان در رابطه با دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی دارند در رابطه با نحوه پذیرش مادرانی است که برای وضع حمل به بیمارستان مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت دفترکار ماماها و نحوه نظارتی که بر روند فعالیت آن ها برای زایمان طبیعی وجود دارد از دیگر موضوعاتی است که متخصصان زنان و زایمان بدان تاکید دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه فراکسیون زنان این است که از وزرا و معاونان ریاست جمهوری برای نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم دعوت به عمل آورد بنابراین در هفته آینده از وزیر بهداشت و معاونانش برای حضور در نشست این فراکسیون دعوت خواهیم کرد.

اولادقباد تاکید کرد: روند اجرای برنامه ششم توسعه و غربالگری بیماری های زنان از جمله موضوعاتی است که در نشست با وزیر بهداشت مطرح خواهیم کرد.

وی در بیان اهمیت صدور این دستورالعمل یادآور شد: با توجه به اهمیت سلامت مادران و نوزادان و ضرورت ارتقاء شاخص های مربوطه برنامه ترویج زایمان طبیعی در سال 1393 در سراسر کشور به اجرا درآمد، نظر به اهمیت این برنامه، شاخص زایمان طبیعی در برنامه ششم توسعه کشور (جدول 14 ماده 76) مورد رصد قرار می گیرد.

اولادقباد در بیان اهداف صدور این دستورالعمل افزود: هدف کلی از صدور این دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی، کاهش میزان سزارین متناسب با جدول هدفگذاری سال 97، حفظ حرمت و کرامت انسانی مادر باردار، تکریم و افزایش رضایتمندی ایشان، حمایت روحی و روانی از مادر جهت انتخاب نوع زایمان، کاهش پرداختی از جیب مادر، افزایش رضایتمندی ارائه دهندگان خدمات زایمانی و افزایش استفاده از روش های مختلف کاهش درد زایمان طبیعی است.

وی در بیان مفاد ماده 14 این دستورالعمل که با ابهاماتی همراه است، تصریح کرد: برقراری انعقاد قرارداد مراکز مشاوره مامایی، ماماهای دارای دفتر کار و متخصصین زنان و زایمان با بیمارستان های خصوصی و تک بیمارستان دولتی شهرستان محل خدمت خود (براساس مقررات ماده 88) به نحوی که بتوانند خانم باردار تحت مراقبت خود را جهت انجام زایمان طبیعی و استفاده از روش های بی دردی و کم دردی به آن بیمارستان معرفی کنند و شخصا نسبت به انجام زایمان وی اقدام نماید، بدیهی است که با توجه به مسئولیت کاری و قانونی متخصص زنان و ماما، در بدو پذیرش زائو، ماما می بایست متخصص مقیم یا آنکال را در جریان فرآیند زایمان قرار داده و متخصص نیز موظف است در صورت اعلام نیاز توسط ماما، بر بالین مادر حضور یابد. فرآیند گردش کار و نحوه پرداخت حق الزحمه به ایشان تا پایان فروردین توسط کمیته کشوری ترویج زایمان طبیعی تدوین و ابلاغ خواهد شد، دستورالعمل بازنگری شده ماماهای همراه نیز همزمان با این دستورالعمل ابلاغ خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری