پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - December 13 2018
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۷۰۷
وقتی مرغ همسایه غاز است
جدای از اختلاف کیفیت بین محصولات داخلی و خارجی این باور غلط در بین مردم نهادینه شده که جنس خارجی قطعا نسبت به کالای ایرانی کیفیت بهتری دارد در حالیکه همه کشورهای صنعتی دنیا هم از خود شروع کردند و برای احیا اقتصاد ملی خود حتی با کیفیت نازل ترجیح دادند از کالای کشور خوداستفاده کنند.

میهن امروز- در طول تاریخ بسیاری از نمونه ها وجود دارد و در دهه های گذشته هم شاهد رشد کشورهای عقب افتاده هستیم که میتوان در این خصوص کشور چین را مثال زد که ظرف سه دهه به یکی از غول های اقتصادی دنیا مبدل شد. با یک سرچ ساده درفضای مجازی با انبوهی از مطالب با این عنوان که چین عقب افتاده چگونه صنعتی شد؟ و یا ژاپن فقیر چگونه تبدیل به اقتصاد برتر جهانی شد؟ و مطالبی دیگر که همگی نشان از رشد و توسعه کشورهایی که از صفر شروع کرده اند دارد.

همواره این سوال مطرح است که چرا ایران با وجود ظرفیت های بالا در رسیدن به یک ابر قدرت جهانی فاصله دارد هر چند الان هم ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است اما فاغ از تئوری های اقتصادی معضل بزرگ ایرانی ها چشم دوختن به خارج است و این باور غلط که همه گیر هم شده و آن این است که خارجی ها بهترند و باید کالای خارجی مصرف کینم.

همه کشورهای پیشرفته صنعتی از خود شروع کردند و مردم برای پویایی اقتصاد خود ترجیح دادن از کالای داخلی استفاده کنند و البته با اتخاذ سیاست هایی درصدد تقویت اقتصاد ملی برآمدند.

در صنایع مختلف این پتانسیل وجود دارد که با مقاوم سازی در برابر تکانه های خارجی صنعتی روبه رشد و متعالی داشته باشیم اما این نوع نگاه که مبتنی بر وادادگی و عدم اعتماد به نفس در ایرانیان رسوخ کرده مانع آن می شود که آینده نگر باشند. در ایران برعکس تمام کشورهای سنتی که در راه صنعتی شدن گام برداشته اند فعالیت زودبازده اولویت دارد و مردم ترجیح می دهند الان کالای باکیفیت داشته باشند و برای نیروی انسانی خارج از کشور استغال ایجاد کنند تا کالایی با کیفیت متوسط بخرند و به ازای آن به اقتصاد ملی کمک کنند و فرزندان خودشان صاحب شغل شود.

فرهنگ مصرف در ایران مصداق بارز همان ضرب المثل معروف است که مرغ همسایه همیشه غاز است. در برخی موارد شاهد آن هستیم که کالای ایرانی با کیفیت در بازار وجود دارد اما به دلیل همان نگاه سنتی که باید کالای خارجی خرید تمایل به خرید اجناس خارجی بی کیفیت است نمونه این امر هم به وفور موجود است و شاید شما هم در بسیاری از مواقع جنس چینی بی کیفیت ارزان را به کالای ایرانی ترجیح داده باشید.

فارغ از آنکه سیاست های دولتی باید اقتصاد ایران را مقاوم کند و در این راه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری تعیین شده اما تا زمانی که الگوی مصرف اصلاح نشود با کیفیت ترین کالای هم در داخل تولید شود باز هم نگاه ها به سمت کالای درجه چندم خارجی است و حتی فارغ از مقوله کیفیت باید به این سطح از عقلانیت برسیم که برای آینده و برای کشور خود و بالندگی در سالهای آتی باید هزینه کنیم و از کالا و تولید کننده خودمان حمایت کنیم به امید روزی که کالاهای ایرانی با کیفیت با برندهای معتبر جهان رقابت کنند و این میسر نخواهد بود به جز حمایت تمام قد ایرانیان از کالای ایرانی!

منبع: تابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری