دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - November 19 2018
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۶۸۵۴
مشکل خودروسازی نوسان ارز نیست!
با نوسان‌های قیمت ارز در بازار که از ابتدای امسال آغاز شد، قیمت خودرو نیز دستخوش تغییرات زیادی شد به گونه‌ای که قیمت‌ها در بازار چند برابر افزایش یافت. این در حالی است که هم اکنون صحبت کیفیت خودروهای داخلی و عرضه کم آنها به بازار فراموش شده است و همه مباحث فقط به قیمت خودرو بسنده شده است.
میهن امروز- ندا جعفری: تحریم‌های نوامبر آمریکا علیه ایران اعمال شد و احتمالا دیر یا زود باید منتظر تاثیر این تحریم‌ها بر ساختار اقتصادی کشور باشیم؛ تاثیری که احتمالا بیشتر از هر چیزی بر صنعت کشور و سپس بر بخش‌های دیگر خواهد بود. در شرایط کنونی دولت با نظارت بر بازار ارز و تنظیم آن توسط سامانه نیما قصد دارد شرایط را  کنترل کند تا بخش صنعت کمترین آسیب را از تحریم‌های وارده ببیند. با اینهمه تولیدکنندگان معتقدند نوع نظارت دولت، تاثیر به مراتب بیشتر از تحریم‌ها دارد؛ آنچنانکه در بخش‌های مختلف همچنان قیمت‌ها در حال افزایش است و نه تولیدکننده و نه مصرف کننده سودی از افزایش قیمت نمی‌برند.

یکی از حوزه‌های صنعت که پس از تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است، صنعت خودروسازی است؛ صنعتی که هم قطعه سازان و هم خودروسازان در آن مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تأمین می‌کنند؛ اما معتقدند ارز نیمایی آنها را با مشکل مواجه کرده است. خودروسازان از افزایش قیمت تمام شده خودرو گله‌مند بوده و نامه‌نگاری‌هایی برای تخصیص ارز با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی مطرح کرده‌اند اما تاکنون در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده است.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به رویداد۲۴ گفته است: قیمت ارز همچنان نوسان دارد و با توجه به این نوسان‌ها، بهای خودرو نیز تغییر کرده است لذا طبیعی است در چنین شرایطی خودروسازان به مشکل بربخورند اما معتقدم نوسان ارز یکی از مشکلات است و همه مشکلات نیست. مشکل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان یکی از مواردی است که باعث شده شاهد افزایش نرخ‌ها طی سه ماه گذشته باشیم.

موتمنی می‌گوید تا دو هفته گذشته بازار در یک آرامش نسبی قرار داشت، اما به یکباره با تغییر نرخ دلار از ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بهای خودرو نیز از ۱ تا ۳ میلیون تومان افزایش یافت و متاسفانه در همین شرایط اظهارنظر‌ها و مصاحبه‌های تاپخته، بازار را متشنج‌تر کرد و یک جو روانی در بازار ایجاد کرد.

موتمنی تصریح کرد: این خودتحریمی در بازار مشکل ساز شده است هر چند بین سال‌های ۹۰ تا ۹۱ نیز تحریم‌ها شدت گرفت، اما واردات خودرو در آن زمان آزاد بود و خودرو‌های مازاراتی و پورشه در آن زمان وارد کشور شدند پس آنچه مسلم است این است که این تغییر نرخ‌ها چندان ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و مربوط به سیاست‌های داخلی می‌شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به افزایش نرخ‌ها افزود: هم اکنون خودروسازان مجددا تقاضای افزایش نرخ‌ها را داده‌اند و خواستار تعیین قیمت در حاشیه بازار هستند اما در حال حاضر نرخ‌ها تا دو برابر رشد داشته است و معلوم هم نیست چرا باید فاصله قیمت پراید از کارخانه تا بازار اینقدر زیاد باشد؟ پراید هم اکنون در کارخانه ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما در بازار آزاد تا ۳۷ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد!

موتمنی می‌گوید: هم اکنون اختلاف قیمت خودروی زیر ۳۰ میلیون تومان، حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است و اختلاف قیمت خودروی بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و اختلاف قیمت خودروی ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان حدود ۴۰ تا ۵۵ میلیون تومان است. خودروی ۲۰۷ دنده‌ای به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. سراتو در کارخانه ۱۱۴ میلیون تومان است، اما در بازار ۲۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و خودروی سواری ۲۰۰۸ که در کارخانه ۱۱۴ میلیون تومان است در بازار ۲۴۵ میلیون تومان عرضه می‌شود و هایما اس ۷ نیز ۲۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، در حالی که در کارخانه این خودرو ۱۰۴ میلیون تومان عرضه می شود.

او گفته است: سوال اصلی از خودروسازان این است که چرا رقابت در بازار نیست و تنها یک شرکت خودروساز خودرو را زیر ۳۰ میلیون تومان عرضه می‌کند و اگر یک ماه خودرو عرضه نکند قیمت‌ها به شکل باورنکردنی صعود خواهد کرد؟ در مسابقه دویی که تنها یک نفر شرکت می‌کند و می‌دود مسلما برنده‌ای نداریم.

موتمنی می‌گوید اینکه صحبت از احتمال توقف تولید خودرو می‌شود، درست نیست. خودروسازان تا همین هفته هم فروش داشته‌اند و هم اکنون نیز ۲۷۰ هزار نفر در سایت پیش فروش آن‌ها ثبت نام کرده است.

پیش بینی بازار سخت شده است

غلامحسین قاسمیان نایب رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی استان تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: در بازار فعلی نمی‌توان قیمت‌های آینده را پیش بینی کرد و همه چیز به نرخ دلار بستگی دارد و اگر قیمت دلار در ماه‌های پیش رو کاهش یابد می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها روند نزولی بگیرند. در این فضا عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان هم به آشفته‌تر شدن بازار خودرو دامن می‌زند و هیچ دردی از کمبود بازار دوا نمی‌کند.
 
قاسمیان می‌گوید: اگر تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که ظرفیت تولید بیش از ۱۵۰۰ دستگاه در روز دارند ثبت نام‌ها باید به مدت ۱۵ روز ادامه داشته باشد نه آنکه در مدت محدودی ثبت نام‌ها را به اتمام برسانند.

او یکی دیگر از مشکلات این بازار را دلالی واسطه‌ها دانست و گفت: به دلیل اختلاف قیمتی در بازار و کارخانه دلال‌ها وارد میدان شده و با جهت دادن به بازار قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. اختلاف قیمت کارخانه تا بازار آزاد هم باعث شده که قیمت‌ها کاهش نیابد و تب خرید‌های غیرضروری در بین مردم جا بیفتد که این رویه درستی نیست.
منبع: رویداد24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری